بارگیری...

انواع فوم های به کار رفته در صندلی

تفاوت فوم سرد و فوم گرم

فوم ها  در صنایع مختلف از مواد اولیه مهم در تولید به حساب می آیند برای مثال در صنعت کالای خواب در تشک و بالش های طبی مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین در صنعت دکوراسیون، مبلمان منزل و در چند سال اخیر در ساختمان سازی کاربرد های وسیعی به همراه داشته است. فوم های مختلفی وجود دارد که هر نوع از آنها در صنعت خاصی بکار می رود.

دلیل نگارش این مقاله سوالات مکرر مراجعه کنندگان می باشد که در هنگام خرید تشک طبی و فنری دچار سردرگمی می شوند زمانی که مشتریان به بازار و یا فروشگاه های آنلاین برای خرید تشک، بالش طبی و مبلمان مراجعه می کنند با اطلاعات و اصطلاحات تخصصی همانند فوم گرم ، فوم سرد اسفنج یورتان مواجه می شوند که ممکن است باعث گیج شدن مشتری در انتخاب شود.

در این مقاله با تفاوت فوم سرد، فوم گرم و همچنین با تنوع فوم آشنا می شویم.

 

1.فوم چیست ؟

خانواده فوم ها به سه شاخه تقسیم بندی می شوند که موضوع اصلی بحث ماست:

 
  •  

    فوم پلی یورتان Foam Polyurethane

  •  

    فوم پلی اتیلن  foam polyethylyne

  •  

    فوم پلی استالین  Styrofoam

 
 
  •  
    فوم پلی اتیلن و فوم پلی استالین اغلب در زمینه های عایق های حراراتی، ضربه گیر، عایق صوتی و … کاربرد دارد.در صنایع تشک و کالای خواب، مبلمان و دکوراسیون از فوم های نوع اول یعنی پلی یورتان استفاده می شود این دسته از فوم ها که هدف اصلی این مقاله می باشد به دو دسته تقسیم می شوند فوم سرد و فوم گرم.
  •  
    فوم سرد (فوم استفاده شده در صندلی های راحتیران ) یکی از انواع فوم های پلی ارتان است که با نام فوم سرد یا مموری فوم معروف است. این فوم در طبقه بندی ساختار سلولی پلی ارتان از نوع سلول باز می باشد. نام گذاری “فوم سرد” نیز به دلیل استفاده از حرارت غیر مستقیم یا دمای پایین در مراحل تولید می باشد دمای پایین باعث شکل گیری بیشتر مولکول های فوم سرد می شود همین علت باعث عملکرد بهتر و طول عمر بالای فوم می گردد. محصولاتی که در ساخت آنها از فوم سرد استفاده می شود معمولا بالای ۱۵ سال از سوی شرکت ها  تضمین کیفیت (گارانتی) می شوند.
  •  
    بالش فوم سرد یا مموری فوم چند سالی است که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و به عنوان بالش طبی از سوی متخصصین ارتوپدی توصیه می شود. عملکرد این بالش ها به خاصیت شکل گیری حالت سر برمیگردد. با حالت گیری فوم سرد فشار وزن سر روی بالش طبی پخش شده در نتیجه سر به راحتی بر روی بالش آرام می گیرد و زیر ناحیه گردن پر می شود این موضوع ایجاد حالت استاندارد را در پی دارد. تفاوت بین بالش های فوم سرد در دانسیته مموری فوم و شکل گیری سریعتر آنهاست یعنی هر مقدار که بالش نرم تر باشد دانسیته پایین تری دارد وهر قدر فوم سفت تر باشد بالش دارای دانسیته بالا تری است.
  •  
    دلیل نامگذاری فوم گرم، نحوه ی تولید آن می باشد. فوم گرم برخلاف فوم های سرد در دمای بالای کوره و با حرارات مستقیم پخته می شود. ویژگی اصلی فوم گرم سفت بودن آن است هرچند این خاصیت به مرور زمان نرم تر می شود.فوم گرم کمترین خاصیت ارتجاعی را دارد  که در دمای بالای کوره پخته می شود.  ویژگی بارز فوم گرم سفت بودن آن هست که البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم شده  و فوم نرم تر می شود. فوم های گرم معمولا  طول عمر پایین تری دارند و به مرور زمان به اصطلاح گود می روند. فوم گرم اغلب در صندلی اتومبیل ها و ساختار مبل بکار گرفته می شود.

 

2.نحوه شناسایی فوم گرم از فوم سرد

 

با توجه به مطالب گفته شده و آگاهی از فواید فوم سرد و فوم گرم، سوالی که ممکن است ذهن مخاطب را درگیر کند این است که چطور متوجه شویم فومی که می خواهیم بخریم از نوع سرد است یا گرم؟ باید بگویم بسیار ساده است. فوم سلن

معمولا فوم ها قابل مشاهده و لمس هستند مخصولا اگر فوم بالش طبی را بخواهید تست کنید با انگشت  به قسمتی از فوم فشار وارد کنید و پس از چند لحظه آنرا بردارید، در صورتیکه  جای انگشت شما روی فوم باقی نماند، آن فوم، سرد است و اما اگر جای انگشتتان بصورت فرورفتگی باقی ماند یا آن را سوراخ کرد آن فوم، فوم گرم است. نکته دیگر این که در نظر داشته باشید فوم های سرد در دمای پایین سفت می شوند پس در صورتیکه قصد خرید در فصل های سرد سال دارید ، سفت بودن بیش از حد بالش یا تشکی مموری فوم (فوم سرد) در مغازه امری طبیعی است و زمان قرار گیری در محیطی با دمای طبیعی فوم نرم تر می شود و هر چه حرارت بیشتر باشد فوم نرم تر می شود.